نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
414
-
الف
+

«سردار سولیف»؛ «شجریان» و «احمد ظاهر» از بهترین های موسیقی فارسی هستند

«سردار سولیف» در مصاحبه با شبکه آی فیلم2 از «محمدرضا شجریان» و «احمد ظاهر» از بهترین خواننده های کشور ایران و افغانستان نام برد.

به گزارش آی فیلم 2، «سردار سولیف» از جمله هنرمندان برجسته و شناخته کشور تاجیکستان در سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر  به روی صحنه رفت.

او که به زبان فارسی صحبت می‌کرد در ابتدای برنامه ضمن خوش‌آمدگویی با حضار، گفت: من از شهر خنجد آمده‌ام و در ابتدا سرودی را خواهم خواند که شعر آن از کمال خجندی است.

این هنرمند در ادامه علاوه بر ساز تنبور تاجیکستانی و سه‌تار با همراهی ساز دایره به اجرای مقام‌ها و قطعات باکلام پرداخت.

سردار سولیف فارغ‌التحصیل دانشکده هنر دانشگاه دولتی «خجند» است و به دلیل عشق به میراث فرهنگی «شش موغام» برنده جایزه از بسیاری از جشنواره‌ها و مسابقات ملی و بین‌المللی موسیقی از جمله «آواز سال»، «نوای جاودان»، «گونچاخو سانیت»، «گانچی آرت»، «تاجیکستان سرزمین مادری من» و «شش موغام» می باشد.

سولیف در کشورهای بسیاری از جمله ترکیه، آلمان، عمان، روسیه، امریکا، کویت، قطر، امارات متحده عربی، چین (هنگ کنگ، ماکائو)، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، آذربایجان، ازبکستان و در سال 1402 به سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در کشور ایران به اجرای برنامه پرداخته است.

آقای سولیف در رابطه با وجه اشترکات موسیقی ایران و تاجیکستان در گفت با گو با مجری آی فیلم2 گفت: موسیقی و سازهای موزیسین‌های تاجیکستانی با موسیقی ایران دارای شباهت‌ها و مشترکاتی جدی است که در ایران، دستگاه‌های موسیقی ایرانی و در تاجیکستان «شش مقام» است که با هم شباهت های زیادی دارد.

این هنرمند فاخر تاجیکستانی از آوازخوان های کشور ایران و افغانستان به نیک نامی یاد نموده و استاد «محمد رضا شجریان» را بهترین آموزگار هنر موسیقی ایرانی و استاد «احمد ظاهر» را به لقب بهترین خواننده افغانستانی عنوان داد.

این هنرمند در ادامه علاوه بر ساز تنبور تاجیکستانی و سه‌تار با همراهی ساز دایره به اجرای مقام‌ها و قطعات باکلام پرداخت.

«عشاق خجند» آخرین پارچه ای بود که توسط «سولیف» با دونوازی دایره در تالار «رودکی» اجرا شد.

جشنواره موسیقی فجر در سال 1364 و با نام اولیه «جشنواره سراسری سرود و آهنگ‌های انقلابی» شکل گرفت و اولین دوره آن با اشتراک 20 گروه در تهران برگزار شد.

در سال 1370 و در هفتمین دوره خود، این جشنواره برای اولین بار شکل بین‌المللی به خود گرفت و بخش «معرفی موسیقی ملل مسلمان» به آن اضافه شد.

در ویدیو بالا مصاحبه «سردار سولیف» را  با شبکه جهانی آی فیلم2 تماشا می کنید.

سمیه غفوری زاده

نظر شما
ارسال نظر