نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
969
-
الف
+

خطر فروپاشی قلعه تاریخی و بالاحصار «غزنی»

قلعه تاریخی بالاحصار که به‌ نام «شهر قدیم» غزنی نیز معروف است در آستانه فروریزی قرار دارد.

به گزارش آی فیلم 2، شماری از باشندگان «غزنی» با اننتقاد از بی توجهی ها به حفظ میراث فرهنگی و تمدنی افغانستان می‌گویند که قلعه تاریخی «بالاحصار غزنی» حالا به بدترین وضعیت در طول دوره تاریخی‌اش رسیده است.

به باور فرهنگیان غزنی، بالاحصار در 40 سال پسین و در جریان جنگ‌های داخلی بیشترین آسیب را دیده است.

قلعه بالاحصار غزنی

شهروندان غزنی تأکید دارند که این مکان تاریخی در یک سال پسین به‌گونه کامل از نظر افتاده است و هیچ نهادی مسئولیت حفاظت از این مکان را به عهده نمی‌گیرد و همین امر سبب نگرانی آنان از امکان تخریب کامل این بنای تاریخی شده است.

به گفته آنان، در کنار بالاحصار، شهر قدیم غزنی نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیست و طی چند سال گذشته به علت رویدادهای طبیعی و بارندگی‌ها، از میان 24 برج تاریخی این مکان، پنج برج آن فروریخته و ‌اگر در حفظ و نگهداشت این بنای تاریخی توجه نشود، امکان تخریب بیشتر این قلعه تاریخی وجود دارد.

قلعه بالاحصار غزنی

قلعه تاریخی غزنی که به‌نام «شهر قدیم» غزنی نیز معروف است یکی ‌از میراث‌های فرهنگی افغانستان شمرده می‌شود. این قلعه تاریخی بیش از هزار سال قدمت دارد.

این بنای تاریخی روزگاری مرکز فرمانروایی شاهان و امپراتوری سلسله غزنویان بود و مهد تمدن شعر و ادب فارسی به حساب می‌آمد. چنان‌که در این خطه باستانی صدها شاعر، فیلسوف و دانشمند می‌زیستند و هرکدام در رشته خود به تحقیق و تفحص می‌پرداختند.

قلعه بالاحصارغزنی

بالاحصار تاریخی غزنی در بلندترین نقطه این قلعه تاریخی بنا شده است که در ادوار تاریخ با اهداف مختلف مورد استفاده بوده است. به مرور زمان، این قلعه تاریخی و بالاحصار غزنی از شکوه و عظمت سابقه‌اش کاسته شده و حال به یک ویرانه شبیه شده است.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین