نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2168
-
الف
+

«شاپور صداقت»: برگزاری جشنواره فلم «دید نو» به منظور بقای هنر ارزنده بود

«شاپور صداقت» دبیر اجرایی جشنواره «دید نو» افغانستان در مصاحبه با خبرنگار آی فیلم 2 از دستاورد های برگزاری این جشنواره سخن گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «شاپور صداقت»؛ دبیر اجرایی جشنواره فلم «دید نو» افغانستان در گفت و گو با خبرنگار آی فیلم 2 از جزئیات و اهداف برگزاری این جشنواره سخن گفت.

صداقت نویسنده و استاد دانشگاه که از عوامل برگزاری جشنواره دید نو در افغانستان است در خصوص روند برگزاری این برنامه تشریح کرد: از ماه دلو (بهمن) سال 1400 خورشیدی برنامه ریزی هایی برای برگزاری این جشنواره آغاز شد و در 15 حوت(اسفند) فراخوان این مسابقه نشر شد تا هنرمندان آثار خود را برای ارزیابی ارائه کنند.

وی در ادامه افزود: از 15 حوت 1400 تا آخر حمل(فروردین) 1401 آثار دریافت شد و هیات داوری از بین 160 اثر ارسالی 40 طرح را انتخاب که 30 فلم در بخش داستانی و 10 اثر نیز در بخش مستند اشتراک داشتند و نکته قابل توجه حضور پررنگ بانوان در این برنامه بود.

«شاپور صداقت» همچنین درباره برگزاری دوره های آموزشی در جشنواره «دید نو» اظهار کرد: کلاس های آموزشی مختلف به گونه حضوری و آنلاین در بخش های نویسندگی طرح، فلمنامه نویسی، کارگردانی فلم های داستانی و مستند سازی نیز در طی برگزاری این جشنواره برای علاقه مندان دایر شد.

دبیر اجرایی جشنواره فلم های کوتاه و مستند «دید نو» افغانستان در مورد دستاوردهای برگزاری این برنامه بیان داشت: این جشنواره در شرایطی برگزار شد که متاسفانه حالت روحی و روانی مردم و سینماگران عادی نبود و آحاد مردم فکر می کردند که دیگر نمی توانیم در افغانستان فلم بسازیم؛ ما به منظور انگیزه دادن به سینماگران و مردم زمینه برگزای جشنواره را فراهم کردیم که خوشبختانه استقبال خوبی هم از سوی هنرمندان صورت گرفت و نتایج خوبی حاصل شد.

وی برگزاری چنین جشنواره هایی را در شرایط کنونی افغانستان به منظور بقای هنر و به ویژه هنر سینما مفید و ارزنده خواند و گفت: امیدوار هستیم در آینده هم با برگزاری این برنامه ها از موجودیت سینمای افغانستان پاسداری کنیم و جایگاه واقعی سینمای افغانستان را در جامعه جهانی تثبیت کنیم.

این هنرمند افغانستانی افزود: مسئولان دولتی و حکومتی باید از هنرمندان پشتیبانی کنند تا در این شرایط حساس زمینه رشد و پیشرفت هنر در افغانستان فراهم شود.

صداقت در خصوص کارکرد های هنر و سینما و تاثیر آن در جامعه اظهار داشت: سینما در دنیا یک صنعت است و استفاده ای که از سینما می شود بسیار مهم است در دوران جمهوریت فلم های تجارتی و بازاری بسیار زیادی ساخته شد. اما در این زمان باید با «دید نو» به سراغ تولید آثاری در زمینه معرفی زندگی متعالی و فرهنگ اسلامی برویم.

اولین دوره جشنواره فلم «دید نو» به مدت چهار روز در دو سینمای فعال شهر کابل برگزار شد و فلم ها به صورت رایگان برای مردم به نمایش در آمد. مراسم اختتامیه این جشنواره نیز با حضور شماری از مسئولان نهادهای فرهنگی و هنرمندان سینمای افغانستان، روز پنجشنبه دهم سنبله در سینما «آریانا» کابل دایر شد و منتخبان بخش‌های رقابتی «بهترین داستان»، «بهترین کارگردانی» و «بهترین مستند» معرفی شدند.

م ا / ح  ح

نظر شما
ارسال نظر