نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1512
-
الف
+

جشن امضای کتاب تازه «محمدکاظم کاظمی» در نمایشگاه کتاب تهران

جشن امضای کتاب «هشت رود» اثر «محمد کاظم کاظمی» شاعر و نویسنده افغانستانی در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2،«هشت رود» جدیدترین مجموعه نوشته های «محمد کاظم کاظمی» درباره نقد است که در آن کارنامه شعری هشت نفر از شاعران انقلاب اسلامی ایران بررسی شده است‌.

در این کتاب اشعار «زکریا اخلاقی»، «مرتضی امیری اسفندقه»، «ساعد باقری»، «یوسفعلی میرشکاک»، «سهیل محمودی»، «محمدرضا عبدالملکیان» و «قادر طهماسبی» نقد و بررسی شده است.

هشت رود

جشن امضای کتاب «هشت رود» با حضور  شمار زیادی از شاعران و هنرمندان در غرفه انتشارات «شهرستان ادب» برگزار شد.

گفتنی است سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 21 ثور (اردیبهشت) آغاز و تا 31 ثور در مصلی تهران ادامه خواهد داشت. ناشران افغانستانی نیز در این نمایشگاه حضور پررنگی دارند.

«محمدکاظم کاظمی» متولد سال 1346 خورشیدی در هرات شاعر و نویسنده افغانستانی است.

کاظمی در سال 1354 به کابل کوچ کرد و تا سال آخر لیسه در کابل درس خواند. در سال ۱۳۶۳ به ایران آمد و مدرک کارشناسی خود را در رشته انجینیری عمران از دانشگاه فردوسی مشهد گرفت.

 از سال 1365 فعالیت‌های ادبی‌اش را آغاز کرد و در سال 1367 به عضویت گروه شعر حوزه هنری مشهد درآمد و در سال 1369 به انجمن شاعران انقلاب اسلامی افغانستان پیوست و انتشار مثنوی «بازگشت» او در سال ۱۳۷۰ بر شهرت او افزود.

این هنرمند افغانستانی افزون‌ بر سرایش شعر، در زمینه‌های آموزش شعر، برگزاری محافل انجمن‌های ادبی مهاجران افغانستانی در ایران، انتشار نقدها و مقالاتی در مطبوعات، تألیف و ویرایش کتاب‌هایی در زمینۀ زبان و ادبیات فارسی فعالیت کرده‌ است.

همکاری با هنر و ادبیات روزنامهٔ قدس، مسئولیت صفحه ادب این روزنامه و عضویت در هیئت تحریر فصلنامه‌های «دُرّ دری» و «خط سوم» و عضویت در مؤسسۀ فرهنگی دُرّ دری از دیگر فعالیت‌های او بوده‌است.

کاظمی عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ایران می‌باشد و در سال 1395 به عنوان دبیر علمی یازدهمین جشنوارۀ شعر فجر انتخاب شد و نیز برگزید نخستین دور جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش فارسی‌ زبانان بود.

محمد کاظم کاظمی

لازم به ذکر است چندی پیش همزمان با بزرگداشت «حکیم ابوالقاسم فردوسی» و پاسداشت زبان فارسی از «محمدکاظم کاظمی»، به پاس زحماتی که در راستای اعتلای ادبیات فارسی و تعامل میان ایران و افغانستان کشیده، تجلیل به عمل آمد و نشان «دستار فردوسی» به وی اعطا شد و همچنین به دلیل ترویج زبان فارسی در عرصه بین‌الملل موفق به دریافت «نشان فردوسی» شد.

م ا 

 

نظر شما
ارسال نظر