نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2408
-
الف
+

«محمد آصف فکرت هروی» نویسنده و پژوهشگر افغانستانی درگذشت

«محمد آصف فکرت هروی»، نویسنده، شاعر و پژوهشگر افغانستانی به عمر ۷۶ سالگی درگذشت.

به گزارش آی فیلم 2، «محمّد آصف فکرت هروی»، فهرست‌نگار، نسخه‌پژوه افغانستانی و پژوهشگرِ پیشین مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، روز چهارشنبه، هفتم ثور (اردیبهشت) از دنیا رفت.

زنده یاد فکرت، نویسنده، پژوهشگر، تصحیح  کننده متون، مترجم و شاعر افغانستانی از چهره‌های برجسته زبان و ادبیات فارسی بود و به زبان‌های فارسی، پشتو، عربی و انگلیسی تسلط داشت.

فکرت در سال ۱۳۲۵ در هرات متولد شد و  لیسانس زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه کابل و ماستری روزنامه‌نگاری را  در دانشگاه هندوستان گرفت.

در سال ۱۳۵۹ به ولایت «فاریاب» منتقل شد و به عنوان مدیرمسئول روزنامه فاریاب چند سالی مصروف به کار شد.

آصف فکرت در نشریاتی همچون «کتاب»، روزنامه «بیدار»، روزنامه «انیس» و روزنامه «جمهوریت» در سمت‌های گوناگون فعالیت داشت، و در دو ولایت «مزارشریف» و «قندوز» نیز روزنامه‌هایی را افتتاح کرد. همچنین عضو انجمن تاریخ و آکادمی علوم افغانستان بود.

با هجوم ارتش شوروی به افغانستان آصف فکرت در سال ۱۳۶۱ به ایران مهاجرت کرد و در شهر مشهد ساکن شد و فعالیت‌های خود را به عنوان پژوهشگر و فهرست‌نگار در کتابخانه آثار خطی آستان قدس رضوی آغاز کرد.

همچنین از سال ۱۳۶۵ در دایره‌المعارف بزرگ اسلامی فعالیت پژوهشی خود را آغاز کرد و بیش از صد مقاله علمی نوشت. سرانجام در سال ۱۳۷۷ به کانادا مهاجرت کرد.

از او بیش از ۲۰ کتاب و صدها مقاله منتشر شده است؛ ازجمله کتاب‌های «کرسی‌نشینان کابل» (احوال دولتمردان افغانستان در روزگاران امیر امان‌الله خان)، ترجمه کتاب «افغانان» نوشته «منت ستوارت»، «لغات زبان گفتاری هرات»، «لندی» (ترانه‌های مردمی پشتو)، «فارسی هروی، زبان گفتاری هرات» و «عین الوقایع» (تاریخ افغانستان در سال‌های ۱۲۰۷ تا ۱۳۲۴).

کانال تلویزیونی آی فیلم 2، درگذشت این هنرمند برجسته را به خانواده وی و جامعه هنری افغانستان تسلیت می‌گوید.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر