نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1811
-
الف
+

«عبدالرحیم درانی»: عید نوروز بهانه ای است تا فاصله های مرزی از بین برود

«عبدالرحیم درانی»، کارشناس پشتو زبان پاکستانی از مراسم عید نوروز در کشورهای مختلف سخن گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «عبدالرحیم درانی»، مدیر رادیو پشتو با حضور در ویژه برنامه نوروزی «به وقت بهار» شبکه آی فیلم2، از مراسم عید نوروز در کشورهای مختلف گفت.

وی با حضور در این ویژه برنامه در پیوند با فلسفه و هویت نوروز عنوان کرد: نوروز روز طبیعت، نور و روشنایی است. عید نوروز عید اقتصاد و کشاورزی می باشد به این دلیل که این عید از هزاران سال قبل تجلیل شده و گذشتگان که اکثرا دهقان و کشاورز بودند با ورود به ماه حمل(فروردین) و طولانی شدن روزها، فصل کار و تلاششان آغاز می شد.

درانی ادامه داد: این عید علاوه بر ایران، افغانستان و تاجیکستان در 9 کشور دیگر نیز برگزار می شود، در واقع این عید به فطرت های انسان بر می گردد و فرصتی است که انسان ها بار دیگر به دور یکدیگر جمع شده و دنیای مدرن را کنار بگذارند.

کارشناس پشتو زبان در مورد مراسم نوروز در تاجیکستان اظهار داشت: در تاجیکستان به ایام نوروز «خیدیر ایام» نیز می گویند و خانه تکانی یا «جاروبندان» و همچنین گل گردانی که «بای چیچک» هم گفته می شود را قبل از عید به جا می آورند.

وی اضافه کرد: در افغانستان مراسم «میله گل سرخ» نشان از آمدن بهار است، در بعضی مناطق افغانستان و همچنین پاکستان گل های زرد نوید آمدن بهار را می دهد.

«عبدالرحیم درانی» در پایان تاکید کرد: عید نوروز بهانه ای است تا ملت ها به اشتراکات خود برگردند تا فاصله های مرزی را از بین برده و دل ها را به هم نزدیک کنند.

«عبدالرحیم درانی» زاده سال 1971 میلادی، دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است.او با تسلط به زبان های  پشتو، اردو، فارسی، انگلیسی و عربی از سال 1373 به حیث تهیه کننده، کارشناس، مترجم، نویسنده و گوینده و دوبلور فلم ها و سریال های تلویزیونی به زبان اردو با معاونت برون مرزی صداوسیما همکاری داشته است.

بیشتر بخوانید:

«آزاده سیفی» بازیگر جوان ایرانی؛ مهمان ویژه برنامه نوروزی آی فیلم۲

«مهران رجبی»: افغانستان را دوست دارم

«صهبا شرافتی»: شخصیت «روناک» بسیار به خودم شباهت دارد!

«فرهاد ساحل»: فصل دوم نواهنگ در سطح خوبی در حال برگزاری است

ع ا/ ح ح 

نظر شما
ارسال نظر