نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3793
-
الف
+

برگزاری نشست هم‌اندیشی فعالان فرهنگی ایران و افغانستان در مشهد

نشست هم‌اندیشی فعالان فرهنگی ایران و افغانستان در مشهد برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، نشست هم‌اندیشی فعالان فرهنگی ایران و افغانستان درباره لزوم توجه به فارسی زبانان افغانستان در مشهد برگزار شد.

روز گذشته 18 میزان(مهر) خردسرای فردوسی مشهد میزبان جمعی از فرهیختگان و فعالان فرهنگی ایران و افغانستان بود.

در این نشست که با مدیریت داکتر «محمدجعفر یاحقی»، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و استاد برجسته دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، حاضران درباره تاریخ و زبان و ادبیات باشکوه فارسی در این دو سرزمین سخن گفتند.

داکتر محمدجعفر یاحقی در سرآغاز این نشست، با اشاره به ضرورت برگزاری چنین نشست‌هایی، اظهار داشت: دغدغه مشترک فرهیختگان ایران و افغانستان، حفظ و صیانت از فرهنگ و هنر و زبان و ادبیات فارسی به‌ویژه در بحبوحه جنگ‌ها و ناآرامی‌های اخیر افغانستان است.

«نجیب بارور»، شاعر افغانستانی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم فرهنگی حفظ و نشر آثار شاعران و نویسندگان و پژوهشگران افغانستانی است، گفت: از اهالی ادبیات و فرهنگ ایران می‌خواهیم تا برای اینکه زبان فارسی و آثار ادبی در افغانستان بیش از این آسیب نبینند، سازوکاری پیش‌بینی کنند و با راه‌اندازی مرکزی ویژه با پشتیبانی تلاشگران این حوزه، در راستای رفع نیاز‌های فرهنگی افغانستان گامی روشن بردارند.

بارور حفظ و گسترش زبان فارسی را یک دغدغه جدی برای فرهیختگان افغانستان دانست و ادامه داد: اکنون زبان فارسی در غیابت اجتماعی قرار دارد و باید از شعاردادن برای حفظ آن دوری کرد و با مناسبات فرهنگی در بستر مشترکات ایران و افغانستان، اجازه نداد هیچ عامل سیاسی مانع از رشد و بالندگی و حفظ این فرهنگ و زبان شود.

«صدیقه بلخی» نیز دیگر سخنران این نشست بود که زبان فارسی را زبانی غنی و زاینده دانست و ابراز کرد: فارسی زبانی است که راه پویندگی خود را حتی در خلال جنگ‌ها و ناامنی‌ها و تضاد آرا پیدا می‌کند.

سخنران پایانی این نشست نیز داکتر «متولی‌حقیقی»، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ بود که ایران و افغانستان را فارغ از همه مسائل و مشکلات موجود «یک ملت در دو کشور» دانست و خاطرنشان کرد: از همه فرهیختگان ایرانی و افغانستانی دعوت می‌کنم که برای حفظ زبان و ادبیات فارسی در دو کشور، تاریخ مشترک خود را بازخوانی کنیم.

نشست هم اندیشی با محوریت «یلدا، همبستگی منطقه ای»

نشست «شبی با هنرمندان افغانستان» برگزار می شود

ع ا

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین