نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3331
-
الف
+

7 اسد(مرداد)؛ تجلیل از روز ملی بیرق (پرچم) در افغانستان

7 اسد(مرداد) روز ملی بیرق در افغانستان است.

به گزارش آی فیلم 2، 7 اسد(مرداد) روز ملی بیرق در افغانستان است و در این روز ادارات دولتی و مردم از بیرق(پرچم) ملی این کشور تجلیل می کنند.

«واعظ زاده» مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، در گفتگو با شبکه آی فیلم2 عنوان کرد یکی از عناصر مهم و اساسی که در تمام کشورهای جهان جایگاه ویژه خود را دارد  پرچم و یا بیرق ملی آن  کشور است و عامل نشان دهنده وحدت و یکپارچگی مردمی است که در یک جغرافیای سیاسی هستند و می توان به یقین گفت همان طور که تذکره یا پاسپورت نشان دهنده هویت یک فرد است بیرق هم به عنوان شناسنامه یا تذکره هویتی یک ملت شناخته می شود.

بیرق یک کشور خواسته و یا ناخواسته برای مردم یک کشور تقدس خاصی را با خود به همراه دارد و نقش بسزایی در ایجاد یک روحیه ملی دارد، با این وجود فرم و طرحی که روی یک برق قرار دارد و رنگ های آن حاوی پیام های خاصی است.

بیرق افغانستان متشکل از سه قطعه با رنگ‌های سیاه، سرخ و سبز است و به صورت عمودی به اندازه‌ مساوی از چپ به راست در کنار هم قرار دارند و عرض هر رنگ، برابر نیم طول آن است و در میانه آن، نشان ملی افغانستان قرار دارد. اندازه‌ معیاری عرض بیرق افغانستان ۱ متر و ۲۵ سانتی‌متر است و اندازه‌ معیاری طول آن دو چند عرض آن می‌باشد.

رنگ سیاه بیرق(پرچم) افغانستان، نمادی از تاریخ و یا «دوران سیاه استعمار»، رنگ سرخ آن نماد «مبارزه و شهادت مردم افغانستان» در برابر استعمارگران و رنگ سبز نماد «آزادی و سرسبزی و امید به آینده شکوفا» است.

اولین بیرق افغانستان در زمان عبدالرحمن خان در سال ۱۲۹۸  هجری خورشیدی به رنگ سیاه و الهام گرفته از بیرق ابومسلم خراسانی بود که در وسط آن  نمادی از محراب و منبر به رنگ سفید قرار داشت.

 در سال 1307 هجری شمسی و در زمان امان الله خان برای اولین بار بیرق افغانستان به سه رنگ سیاه و سبز و سرخ، از سوی لوی جرگه پغمان تعیین شد.

بیرق افغانستان طی سال های متعدد و در دوران های مختلف و تغییر حکومت ها بارها تغییر کرده و با آمدن دوران جدید و در سال 1382 هجری خورشیدی به شکل امروزی آن در لوی جرگه تصویب گردید.

م ح / ع ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر