نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2460
-
الف
+

«ابوالفضل پورعرب»: تمام نقش هایم را در فلم ها و سریال ها دوست دارم

«ابوالفضل پورعرب» به مناسبت سالروز تولدش در یک مصاحبه از نقش آفرینی های خود در عرصه سینما گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «ابوالفضل پورعرب» بازیگر مطرح سینما و تلویزیون ایران در یک مصاحبه از نقش آفرینی های خود در عرصه سینما گفت.

وی با اشاره به فلم «عروس» عنوان کرد: دفتر «مهاب فلم» در فیشرآباد بود از آنجا با «بهروز افخمی» تا خیابان آزادی و از آنجا تا خیابان سئول که منزل او بود پیاده رفتیم و او درباره نقش برای من توضیح می‌داد. ۲ ماه گذشت و افخمی به من گفت اگر تا فردا که می‌خواهد فلمبرداری را آغاز کند، نتوانم نقش را بازی کنم فرد دیگری را جای من می‌گذارد. تا نیمه‌های شب درباره نقش فکر کردم و بالاخره توانستم ساعت سه و نیم، نیمه شب به نقش مورد نظر او برسم و فردای آن روز قرارداد فلم «عروس» را بستم.

وی با بیان اینکه بعضی آشنایی‌ها و دوستی‌ها باعث می شد تا رد پیشنهاد یک نقش دشوار باشد، گفت: من و «جمشید هاشم‌پور» هر سال ۷ فلم بازی می‌کردیم که بسیار هم سخت بود. قصه‌ها را می‌خواندم و خوشم می‌آمد و بحث مالی هم خیلی برایم اهمیت نداشت، درواقع در مسیر سینما قرار داشتم و دوست داشتم در سینمایی حضور داشته باشم که با روحیات مردم سازگارتر باشد. امروز هم برای پذیرفتن نقش‌ها به این موضوع اهمیت می‌دهم.

پورعرب در مورد حضور کمرنگ در سریال های تلویزیونی اظهار داشت: در سریال‌ها خیلی حضور پررنگی نداشتم، یادم می‌آید برای سریال «تنهاترین سردار» درباره زندگی امام حسن (ع) دعوت شدم که به نوعی نذری بود که باید ادا می‌کردم و آن‌را خیلی دوست داشتم. در مجموع تعداد سریال‌های تلویزیونی ام زیاد نبوده است.

وی یادآور شد: بسیاری از آثار را بازی نکردم اما فلمها و سریال‌هایی که ایفای نقش کردم را دوست داشتم و پای دوست داشتنم هم ایستاده‌ام یعنی حتی اگر هم بد بوده و یا فروش خوبی نداشته، من نقشم را دوست داشته‌ام.

پورعرب درباره بیماری‌اش توضیح داد:  سریالی با سعید و حمید نعمت الله کار می‌کردم یک روز «افسانه بایگان» به من گفت چهره‌ات عوض شده است و همان‌جا یک داکتر برای معاینه من آوردند. ساعت ۱۰ شب بود که من را به شفاخانه بهمن بردند، همان شب بستری شدم و تشخیصشان این بود که سرطان دارم. در ابتدا خودم هم باور نمی‌کردم و مجبور شدم کار را رها کنم.

وی با بیان اینکه پروسه بیماری‌اش ۵ سال طول کشید، گفت: دیگر به کار در سینما فکر نمی‌کردم زیرا بیماری‌ام سرطان و آخرش مرگ بود همه تلاشم این بود که مادرم متوجه بیماری‌ام نشود تا اینکه «فریدون جیرانی» در برنامه سینمایی که شب‌ها اجرا می‌کرد گفت برای ابوالفضل پورعرب که در بستر بیماری است دعا کنید و مادرم که برنامه‌های سینمایی را دنبال می‌کرد، متوجه شد.

پورعرب ادامه داد: در همان زمان برای بیماری جگرم در شفاخانه در حال تداوی بودم و اینکه هردو بیماری‌ را داشتم بسیار سخت بود که در نهایت داکتر پس از بررسی عکس های تشخیصی گفت معجزه شده و جگرم دیگر مشکلی ندارد. در واقع خدا به مادرم رحم کرد که تنها بود و من برای او باقی ماندم.

«ابوالفضل پورعرب» زاده‌ 2 سرطان(تیر) 1340 هجری خورشیدی در تهران، بازیگر سینما و تلویزیون اهل ایران است.

وی فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تیاتر از دانشسرای هنر است.

پورعرب فعالیت در تیاتر را از سال ۱۳۵۹ و با بازی در نمایش‌های مختلف آغاز کرد و در سال 1362 با ایفای نقشی کوتاه در فلم «زخمه» به سینما وارد شد.

فلم سینمایی «عروس» (1369)، نقطه‌ عطفی در کارنامه‌ی هنری پورعرب به شمار می‌آید. وی با بازی در این فلم موفق شد عنوان بهترین بازیگر مرد در جشنواره‌ بین‌المللی فلم پیونگ‌یانگ را از آن خود کند.

از دیگر افتخارات این هنرمند می‌توان به دریافت جایزه‌ بهترین بازیگر نقش اول مرد برای ایفای نقش در فلم «مردی شبیه باران» (1375) از پانزدهمین جشنواره‌ فلم فجر اشاره کرد.

وی با سریال «تنهاترین سردار» به کارگردانی «مهدی فخیم زاده» که تولید سال 1376 است، وارد قاب تلویزیون شد و در دهه 80 در سریال های بسیاری ایفای نقش نمود.

پورعرب در سال 1385 در سریال «زیرزمین» به کارگردانی «علیرضا افخمی» حضور یافت.

وی در این سریال که از سریال های ماندگار مناسبتی ماه رمضان است نقش «کامبیز کلانی» را بر عهده داشت.

در کارنامه‌ هنری وی علاوه بر بازیگری، کارگردانی تئاتر و دستیار‌ی کارگردان نیز به چشم می‌خورد. ایفای نقش در سریال‌هایی چون «مسافر» (۱۳۷۹)، «همراز» (۱۳۸۱)، «عروس» (1382)، «تاغروب» (1384)، «انتهای جاده» (1386)، «آخرین سرقت» (1388)، «وضعیت سفید» (1390)، «روزهای بی قراری» (1395) و «شرم» (1399) و فلم هایی نظیر «آواز تهران» (1370)، «نرگس» (1370)، «چهره» (1374)، «غریبانه» (1376)، «مردی از جنس بلور» (1377)، «دست‌های آلوده» (1378)، «چند می‌گیری گریه کنی» (1384) «مجنون لیلی» (1386) و ... از جمله فعالیت‌های هنری ابوالفضل پورعرب است.

گفتنی است سریال های «زیرزمین»، «وضعیت سفید» و «روزهای بی قراری» با نقش آفرینی ابوالفضل پورعرب پیش تر از شبکه آی فیلم2 نشر شده است.

بیشتر بخوانید:

غیبت موجه «ابوالفضل پورعرب» در سینما

اولویت های «ابوالفضل پورعرب» برای انتخاب یک نقش

با «ابوالفضل پورعرب» بازیگر سریال «زیرزمین» بیشتر آشنا شوید+تصاویر

دانلود سریال «زیرزمین»

دانلود سریال «وضعیت سفید»

دانلود سریال «روزهای بی قراری»

ع ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر