نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2032
-
الف
+

«محمد سرور رجایی» در مراسم اختتامیه «نواهنگ»: موسیقی می تواند فارسی زبان ها را به یکدیگر بیشتر نزدیک کند

«محمد سرور رجایی» از چهره های فرهنگی افغانستان در ایران در اختتامیه مسابقه نواهنگ «آی فیلم2» درپیوند با نقش موسیقی در نزدیکی کشورهای فارسی زبانان صحبت کرد.

با پایان یافتن مرحله نهایی رقابت خوانندگی افغانستانی مقیم ایران در مسابقه بزرگ «نواهنگ» شبکه آی فیلم2 مراسم اختتامیه این رویداد مهم هنری پس از چاشت امروز با حضور چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری ایران، افغانستان و تاجیکستان و شرکت‌کنندگان این رقابت مهیج، همچنین داوران مسابقه در حال برگزاری است.

در بخش نخست این مراسم با عنایت به نزدیکی به سالروز تولد و درگذشت «احمد ظاهر» آوازخوان مشهور افغانستان کلیپی از این هنرمند محبوب نشر و یاد و خاطره وی گرامی داشته شد.

«محمد سرور رجایی» از چهره های فرهنگی مهاجران و مدیر اسبق دفتر تهران خانه ادبیات افغانستان در ایران طی سخنانی در مراسم اختتامیه مسابقه نواهنگ با اشاره به ریشه های مشترک ایران و افغانستان گفت: هنوز راه زیادی مانده است تا این مشترکات را بشناسیم.

وی با اشاره به اینکه اگر یک دوست ایرانی ام را بخواهم به افغانستان ببرم کدام ولایت ها را به او نشان خواهم داد اینگونه گفت: 5 ولایت ابتدا به «هرات» می رویم در هراتی که در وجب وجب خاکش یک شاعر مشترک افتخار زبان فارسی نهفته است، بعد به «سمنگان» می رویم که «تخت رستم» قرار دارد سپس به «بلخ» می رویم به ویرانه های زادگاه مولانا، سپس به بامیان و کابل و جای جای وطنم می رویم.

این شاعر افغانستانی بیان کرد: موسیقی این توانمندی را دارد که ما در تهران باشیم و به شهر شهر افغانستان سفر کنیم. زبان موسیقی زبان ترجمه ناپذیری است، زبان هنری همه ملت های آزاده جهان هست.

وی ادامه داد: در روزهایی که در جنگ نابرابر با اتحاد جماهیر شوروی بودیم بخشی از موسیقی سنتی مان به مدد مجاهدت های ما آمده بود، دوبیتی بسیباری سروده شده بود که هیچ کدام متاسفانه ثبت نشد و شاعر هیچ کدام مشخص نیست.

این چهره فرهنگی مهاجران افغانستان با خوانش دو بیتی «سر کوی بلند دزد پلنگ است صدای گنده و دود تفنگ است» بیان کرد: مثل این دو بیتی سروده های بسیار زیادی بودند که نشان می دهد می توانستیم  ترانه های بیشتری برای موسیقی افغانستان داشته باشیم.

سرور رجایی در پایان با اشاره به اینکه ما در حال حاضر بیش از 200 تصنیف و آهنگ ایرانی و افغانستانی مشترک ما داریم، گفت: موسیقی می تواند قلب های پریشان مهاجران افغانستان را آرامش دهد، موسیقی می تواند ما را به یکدیگر نزدیک تر کند.

گفتنی است در این برنامه مقاماتی از اکو، یونسکو، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سازمان فرهنگ و ارتباطات، در کنار رایزن‌های فرهنگی کشورهای فارسی زبان منطقه و نیز رایزنان فرهنگی چند کشور دیگر همسایه و نیز چهره‌های شاخص حوزه شعر و ادبیات، هنرمندان حوزه موسیقی و شخصیت‌های فرهنگی و هنری افغانستان حضور دارند.

همچنین ۴۸ شرکت کننده مسابقه نیز جزو میهمانان اصلی مراسم هستند.

آی فیلم2 به عنوان مهم‌ترین حرکت هنری و فرهنگی خود، برگزاری یک مسابقه خوانندگی را در سال ۹۹ تدارک دید که با شور و هیجانی خاص و مشارکت گسترده جوانان افغانستانی مقیم ایران برگزار شد و فردا شاهد اختتامیه آن خواهیم بود.

در مراسم، علاوه بر تجلیل و اهدای جوایز به برگزیدگان اول تا سوم که پیش تر در بخش نهایی مسابقه از سوی داوران «نواهنگ» برگزیده شده اند، خواننده برتر برگزیده مردمی نیز معرفی و از وی تقدیر خواهد شد.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم پیام ویدیویی هنرمندان برجسته افغانستانی مقیم خارج از این کشور مانند «صدیق شباب»، «تواب آرش»، «آرش بارز» و «فرهاد ساحل» و «ولی تلاش» به نمایش درآمد.

مسابقه آوازخوانی «نواهنگ» که برای اولین بار از سوی شبکه آی فیلم2 در معاونت برون مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای مهاجران افغانستانی در ایران تولید شد، استعدادهای برتر حوزه موسیقی مهاجران را به چالش کشید.

نظر شما
ارسال نظر