نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
809
-
الف
+

عنعنات و رسوم عید نوروز در افغانستان+ ویدیو

در این گزارش با رسوم و عنعنات مردم افغانستان در روزهای آغازین سال نو بیشتر آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم 2، نوروز در افغانستان قدمت چند هزار ساله داشته و رسوم و آیین‌های ویژه نوروزی سال‌ها است که نسل به نسل بین مردم این کشور منتقل می‌شود.

مردم افغانستان نوروز را آغاز فصل طراوت و زندگی مجدد طبیعت می‌دانند و برای رهایی از زمستان سرد و خشک و تجلیل از نوروز از هفته‌ها قبل آماده این جشن می‌شوند.

در این روزهای آغازین عید نوروز افغانستان هم مثل ایران و تاجیکستان حال و هوای بهاری به خود گرفته و مردم با شوق زیاد برای خرید میوه های خشک از قبیل چهار مغز، پسته، بادام، سنجد و ... برای تهیه «هفت میوه» به بازار می روند و همچنان لباس نو و ماهی و جلبی می خرند.

در روزهای پایانی ماه حوت (اسفند) بازارها پر از خوراکی های رنگارنگ و مزه دار مخصوص سال نو است و مردم با کیک، کلچه و شیرینی مخصوص این ایام کام مهمان های نوروزی خود را شیرین می کنند.

در این بین جوان هایی که در شُرف ازدواج هستند تکاپو و  شور و حال دیگری دارند.

در افغانستان رسم است که جوانانی که نامزد دارند برای نوعروسان خود پیش از هر عید تحفه ببرند، این تحفه ها از جمله  لباس و کفش و شیرینی جات و همچنین در عید نوروز ماهی و جلبی(زولبیا) است.

در سال های قدیم این تحفه های نوروزی مفصل تر و پر زرق برق تر بود اما در سال های اخیر به خصوص در شرایط دشوار اقتصادی خانواده ها این هدایایی نوروزی هم معمولاً به ماهی و جلبی نوروزی خلاصه می شود.

 بردن عیدی و براتی از جمله رسم و رواج های خوب بین مردم افغانستان است که پسران نامزد دار به عنوان تحفه به همسر آینده خود تقدیم می کنند.

در ویدیو فوق تصاویری از حال و هوای مردم افغانستان در روز های آغازین سال نو را تماشا می کنید.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر