نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1441
-
الف
+

چرا ساخت سریال‌های فصلی محبوب ایرانی ادامه پیدا نمی کند؟

در این گزارش به روند تولید سریال های چند فصلی در صدا و سیمای ایران پرداخته ایم.

به گزارش آی فیلم 2، تولید سریال‌های چند فصلی از دهه 1390 در تلویزیون ایران باب شد، سریال‌هایی که عموما گفته می‌شود در مقایسه با دیگر سریال‌ها، بیشترین بیننده را دارند اما برخی از این آثار هم نتوانستند مقبولیت چندانی در میان مخاطبان تلویزیون داشته باشند.

در این میان، ساخت برخی سریال های پربیننده دنباله دار در هاله ای از ابهام قرار دارد و گهگاهی اخباری ضد و نقیض از ساخت فصل جدید آن ها به گوش می رسد.

یکی از این سریال‌ها «گاندو» است که چندی پیش از آی فیلم2 نیز نشر شد؛ از دیگر سریال‌های پرمخاطب «ستایش» است، سریالی که معمولا نامش در آمار پربیننده‌ها دیده می‌شود و گفته شده فصل چهارم آن هم ساخته خواهد شد، اما این خبر از سازندگان سریال نه تأیید و نه تکذیب می‌شود.

گاندو

گفتنی است، در میان بحبوحه تولید سریال‌های تاریخی که این روزها در دستور کار صدا و سیمای ایران قرار دارد، هنوز تکلیف تولید سریال‌های محبوبی چون «نون. خ» و «بچه مهندس» هم مشخص نشده است.

نون خ

بچه مهندس در ادامه به معرفی برخی سریال های چند فصلی صدا و سیمای ایران که محبوبیتی بالا نزد مخاطبان داشته است اشاره می کنیم:

«مزد ترس» نخستین سریالی بود که در دهه 1370 در 2 فصل تولید و نشر شد، سریالی که آن روزگار با توجه به سوژه‌ای که داشت توانست پرمخاطب باشد.

مزد ترس

ساخت سریال های فصلی تا دهه 80 متوقف شد تا اینکه در سال 1380 خورشیدی سریال «زیر آسمان شهر» ساخته شد، سریالی که فصل دوم آن کیفیت فصل اول را نداشت و دیگر ادامه پیدا نکرد؛ تا اینکه فصل سوم با تیم جدید ساخته شد. هرچند «مهران غفوریان» می‌خواست فصل چهارم این اثر را نیز بسازد اما تا کنون آماده نشده است.

زیر آسمان شهر

در اواخر دهه 1380، «مهران مدیری» با ساخت سریال های «مرد هزار چهره» و «مرد دوهزار چهره» به صورت جدی سریال‌سازی‌ به شکل فصلی در تلویزیون ایران را دنبال کرد.

مرد هزار چهره

با شروع دهه 90، روند ساخت سریال های چندفصلی ایرانی شتاب گرفت که از جمله آن ها می توان به مجموعه های تلویزیونی «هوش سیاه»، «گاندو»، «ستایش» و «بچه مهندس» اشاره کرد که موضوعی اجتماعی - خانوادگی داشتند.

هوش سیاه

سکوت سازندگان و سیما برای ستایش ۴

چندی پیش یکی از بازیگران سریال «ستایش» در یک برنامه تلویزیونی خبر از تولید فصل چهارم این سریال داد اما سازندگان سریال این موضوع را تأیید یا تکذیب نمی‌کنند و صدا و سیمای ایران هم واکنشی به ساخت فصل جدید این سریال نشان نداده است.

سریال ستایش

هر 3 فصل سریال «ستایش» که در ژانر درام، خانوادگی و اجتماعی به کارگردانی «سعید سلطانی» ساخته شد از شبکه آی فیلم2 نشر و مورد اقبال بالای بینندگان قرار گرفت.

رویه سریال‌سازی‌ فصلی در صدا و سیمای ایران

همچنین  در کنار «پایتخت» که رکورددار سریال‌های فصلی در تلویزیون ایران است، سریال‌هایی چون «دردسرهای عظیم»، «دودکش»، «لیسانسه‌ها»، «دیوار به دیوار»، «نون. خ»، «بچه مهندس»، «از سرنوشت»، «نوار زرد» در چند فصل تولید شده اند و شایعاتی از ساخت فصل‌های بعدی آن ها به گوش می رسد؛ اخباری که هنوز به طور رسمی توسط مسئولان صدا و سیمای ایران تایید نشده و روند ساخت شان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

پایتخت دردسر های عظیم دودکش لیسانسه ها از سرنوشت نوار زرد

م ا 

نظر شما
ارسال نظر