نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
700
-
الف
+

«سایه» شعرهای پارسی درگذشت

«امیر هوشنگ ابتهاج» متخلص به سایه، شاعر و پژوهشگر سرشناس ایرانی، درگذشت.

به گزارش آی فیلم 2، «هوشنگ ابتهاج» شاعر نامدار ایرانی متخلص به «سایه» دار فانی را وداع گفت.

امیر هوشنگ ابتهاج از بزرگترین غزلسرایان معاصر ایران است که بیش از هفت دهه ازجمله شاعران اثرگذار شعر فارسی بوده است.

زنده یاد ابتهاج در سال 1306 خورشیدی در یکی از خانواده‌های قدیمی رشت متولد شد و دوره ابتدایی و بخشی از دوره لیسه (دبیرستان) را در همین شهر سپری کرد و پس از آن برای ادامه تحصیل به تهران رفت.

اولین مجموعه شعر او در سال 1328 خورشیدی با عنوان «نخستین نغمه‌ها» در رشت منتشر شد و 2 سال بعد در سال 1330مجموعه دوم شعرهای ابتهاج با عنوان «سراب» در تهران به چاپ رسید.

ابتهاج که با تخلص شعری «هـ.ا.سایه» فعالیت می‌کرد در سال 1332 سومین مجموعه اشعار خود را با نام «سیاه مشق» چاپ کرد که مجموعه‌ای از غزلیات او بود و به فاصله کوتاهی مجموعه بعدی شعرهایش «شبگیر» را منتشر کرد و در سال 1334 نیز منتخبی از اشعار سایه با عنوان «زمین» به چاپ رسید.

«چند برگ از یلدا»، «سیاه مشق دو»، «یادگار خون سرو»، «سیاه مشق سه» و «تاسیان» از جمله آثار دیگر این نویسنده و شاعر سرشناس می باشد.

در سال 1369منتخبی از آثار سایه، به انتخاب «محمدرضا شفیعی كدكنی»، شاعر، نویسنده و پژوهشگر به نام «آینه در آینه» در تهران منتشر شد.

 مهم‌ترین اثر هوشنگ ابتهاج تصحیح او از غزل‌های حافظ است که با عنوان «حافظ به سعی سایه» نخستین بار در 1372 شمسی توسط نشر کارنامه به‌ چاپ رسید و بار دیگر با تجدیدنظر و تصحیحات تازه منتشر شد. 

در سال ۱۳۹۵ ، بیست و سومین جایزهٔ ادبی و تاریخی «محمود افشار یزدی» به هوشنگ ابتهاج اهداشد.

نشان عالی «هنر برای صلح» نیز در تاریخ پنجشنبه ۱۲ میزان (مهر) ۱۳۹۷ خورشیدی در ششمین «جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح»، به هوشنگ ابتهاج اهداء شد.

شبکه آی فیلم2 درگذشت این شاعر پرآوازه را به جامعه هنری ایران تسلیت می گوید.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر