نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1567
-
الف
+

«علی مدد رضوانی»: شعر آئینی، یکی از وجوه مشترک میان ملت ایران و افغانستان است

جمعی از شاعران ایرانی و افغانستانی در مصاحبه با خبرنگار آیفیلم2 درپیوند با برگزاری مراسم آیینی «شب شعر مکتب سید الشهداء» صحبت کردند.

به گزارش آی فیلم2، شب شعر آئینی «مکتب سید الشهدا (ع)» با همکاری مدیریت آفرینش‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری و خانه ادبیات افغانستان روز دوشنبه مصادف با 10 اسد (مرداد) با حضور شاعران افغانستان و ایران و جمعی از هنرمندان در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.

در این شب شعر شاعرانی چون «علیرضا قزوه»، «محمدکاظم کاظمی»، «سید عبدالله حسینی»، «زهرا زاهدی»، «زهرا حسین‌زاده» و جمعی دیگر از شاعران ایران و افغانستان حضور داشتند.

«محمدکاظم کاظمی» شاعر برجسته افغانستان در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار آی فیلم 2 اظهار کرد: شعر مذهبی یک مفهوم وسیع تری است و همه شعر هایی را دربر می گیرد که درباره مسائل مذهب، مناسک مذهبی و در خصوص شخصیت ها و بزرگان دین سروده می شود؛ طبیعتا اینگونه اشعار از دیرباز در شعر فارسی سابقه داشته ولی در یک قرن اخیر تحولات بسیاری به خود پذیرفته و همراه و هم سو شده با تحولاتی که شعر فارسی از نظر نوگرایی و پرداخت و قالب های نو و از منظر پرداختن به مسائل سیاسی و اجتماعی پیدا کرده است.

«علی مدد رضوانی» شاعر و مسئول برگزاری شب شعر آئینی «مکتب سید الشهدا (ع)» نیز گفت: هر قشری به اندازه توان خود در ایام محرم و صفر برنامه ای را تدارک می بیند؛ ما شاعران نیز خواستیم یک ابراز ارادتی به ساحت مقدس آقا عبدالله الحسین(ع) داشته باشیم و با برگزاری این برنامه روی یکی دیگر از وجوه اشتراکات مردم ایران و افغانستان تکیه کردیم.

«زهرا حسین زاده» شاعر افغانستانی نیز درباره مضامین و محتوای شعر آئینی اظهار کرد: وقتی نام شعر آئینی به میان می آید، تمام اشعار مرتبط با توحید و مدح خداوند و پیامبر و ائمه را دربر می گیرد. طی سال هایی که شعر آئینی رشد کرده دایره محتوایی و مضمونی آن هم گسترش پیدا کرده است و شاید ما خیلی از مسائل ارزشی را بتوانیم در دایره شعر آئینی بگنجانیم.

«اسماعیل امینی» شاعر ایرانی نیز در مصاحبه با خبرنگار آی فیلم2 افزود: وقتی در خصوص ایران و افغانستان صحبت می کنیم از یک ملت سخن می گوئیم و به لحاظ فرهنگی، هنری و پیشینه تاریخی آنچه می بینیم مشترکات است.

لازم به ذکر است علاقه مندان می توانند گزارش تصویری از مراسم شب شعر آئینی «مکتب سید الشهدا (ع)» را وبسایت شبکه آی فیلم 2 در قسمت گزارش های «نگاه آی فیلم» مشاهده نمایند.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین